Marilyn Monroe - Den vita legenden!



Ingen av tidernas kändis berör mej så som Marilyn!

Faktiskt inte så mycket för hennes egentliga framträdanden och filmroller utan mer för hennes tragiska liv.
Från fattig barnhemsflicka till Hollywoods största stjärna! Det kallar jag prestation!
Vem trodde att man kunde lyckas med det?



När man söker på nätet efter henne kommer det upp över 100 000 träffar.
Det finns så mycket fakta om hennes kändisliv.

Men vem var hon egentligen?



Hon föddes 1926 som Norma Jean Baker och dog 1962 som filmstjärnan Marilyn Monroe.
Men Marilyn Monroe var egentligen endast en av hennes många roller.



Filmbolagen skapade den vackra, dumma blondinen, Marilyn, för att tjäna pengar på henne.
Norma protesterade med ett dåligt uppförande under inspelningarna.
För att inte forlora sin stora inkomstkälla skaffade filmbolagen fram läkare som stoppade i henne olika lugnande tabletter.
Hon tog självmord när hon var 36 år, troligen av en överdos.







Av en ren slump råkade jag höra en låt som fullständigt band mej...
Anna-Lotta Larsson - "The End"

Regnet faller inatt,
I en vacker stad i USA
Där jag drev tyst omkring
Ensam klockan ett
Så jag stannar till
Utanför en enkel biograf
Med en nattrepris
Och jag köpte en biljett

Och nu vet jag vem det var jag såg
Där i mörkret på en stol
Hon som knäppte sina händer
I en enkel kjol
Hon såg sej själv förstorad
Till en vit legend
Nu vet jag vem det var som grät
När filmen nått The End


Jag gick därifrån
 med en mycket egendomlig känsla
Av att just ha sett,
vad ingen ville se
Och när jag kom hem
 sa en sorgsen röst i mej
Att Marilyn Monroe var död
Hon dog inatt klockan tre

Och nu vet jag vem det var jag såg
Där i mörkret på en stol
Hon som knäppte sina händer
I en enkel kjol
Hon såg sej själv förstorad
Till en vit legend
Nu vet jag vem det var som grät
När filmen nått The End

Det var normadien
Flickan som fick ändra namn
Och byta både kropp och själ
Mot en stunds applåd
Det var normadien
Hon som hade levt sitt korta liv
För alla andras skull
Och vars död blev ond och bråd

Så nu vet jag vem det var jag såg
Där i mörkret på en stol
Hon som knäppte sina händer
I en enkel kjol
Hon såg sej själv förstorad
Till en vit legend
Nu vet jag vem det var som grät
När filmen nått The End






Och det var efter att jag hört låten som jag bestämde att jag måste ta reda på mer om denna flicka.
Jag ska läsa, höra och se allt jag kommer över om henne!!!

Inne på hennes officiella hemsida www.marilynmonroe.com kan man höra 3 originalinspelningar där hon sjunger.
Det känns nästan kusligt att höra henne och veta att hon dog för nästan 50 år sedan.
Jag hittade också gamla original-planscher med henne, för ca. 3000 kr.

Tänk nu om någon människa plötsligt skulle hitta t.ex. en gammal hårlock från henne ;p
Vilket liv det skulle bli!!!
Vad tror ni folk skulle ge för den? 100 000 000 kr?

Intressant förresten att läsa att hennes första man, som hon gifte sej med när hon var 16 år, tydligen har skrivit på sin hemsida att han fortfarande älskade henne.
Efter hennes död.
Men enligt henne så pratade dom ju inte ens med varandra när dom var gifta. Sicket liv!

Men 16 år!! Oj, jag måste minsann skynda mej på lite ;)



"Do you remember when Marilyn Monroe died? Everybody stopped work, and you could see all that day the same expressions on their faces, the same thought: 'How can a girl with success, fame, youth, money, beauty ... How could she kill herself?' Nobody could understand it because those are the things that everybody wants, and they can't believe that life wasn't important to Marilyn Monroe, or that her life was elsewhere."
Marlon Brando



Monroe-godis att leta efter:
  • Fox har i USA gett ut två boxar med tio av Monroes största filmer, samt en dokumentär om hennes sista tid. Boxarna heter Marilyn Monroe: The Diamond Collection och Marilyn Monroe: The Diamond Collection: Part Two. Båda finns förstås recenserade på dvdforum.nu.
  • Recenserad är även den svenska versionen av Marilyn Monroe: The Diamond Collection, som har samma innehåll som de båda amerikanska, fast allt är ihopslaget till en box.
  • Vill du ha Monroes absolut bästa film måste du dock köpa den löst, då I hetaste laget inte finns i box. Den är dock värd varenda öre, och vill du veta mer är det bara att kolla in vår recension.
  • Även The Misfits är utgiven som endiskutgåva och finns att köpa i flera olika versioner.
  • The Prince and the Showgirl måste också köpas löst, men den finns att få tag på för en ganska generös summa.
  • All About Eve går också att få tag på lite varstans; visserligen är Monroe inte med så mycket, men det är trots allt en hyllad film, med många Oscar i bagaget.
  • Det finns även en mängd dokumentärer utgivna i Amerika; själv har jag inte sett någon av dem, men intresserade hänvisas till webbshoppar som säljer amerikanska DVD:er.
  • För de som är intresserade av litteratur rekommenderas Joyce Carol Oates roman Blonde, där man under nästan 1 000 sidor får följa Monroe från barnsben till döden. Det är inte en bok som utger sig för att vara 100 % sann, men dess stora fördel är att den ger oss en bild av människan Monroe.
  • För de lite mer faktasugna finns ett stort Monroelexikon - vid namn The Complete Marilyn Monroe - på cirka 350 sidor, med mer information än man kan drömma om. Språket är dock endast på engelska. Både den och Blonde finns hos välsorterade svenska bokhandlare.


Om du vill veta mer om Marilyn Monroe kan du t.ex. läsa på denna sida:
http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=239



Trots att hon bara levde under 36 år är hon numera en stor legend och lever fortfarande kvar både på och utanför duken.

Kommentarer
Postat av: Ella

Jag delar ditt intresse för Marilyn.

Har haft turen att lära känna en Marilyn Monroe-samlare som har världens största collection av hennes kläder och personliga tillbehörigheter.

Han har sänt mig hårnålar som Marilyn ägt och haft i håret.

Har samlat sedan jag var liten.

Hon är fantastisk.

Sången du hittade var underbart fin.



Ha det gott.

Mvh Ella

2009-02-04 @ 11:51:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0